..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
   » Ogólne

   » Rozgrywka

   Szukaj
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

Kiedy człowiek przestaje być człowiekiem.



"Coś się dzieje, gdy wkładasz metal i plastki do ludzi. Zaczynają się zmieniać. I to nie na lepsze.

W latach dwutysięcznych nazywamy to cyberpsychozą; chorobą psychiczną przy której dodatek cybernetyki powoduje rozsypanie się i tak już niestabilnej psychiki człowieka. Wkrótce zaczyna ich ingorować - rozdziców, przyjaciół, kochanków. Jedzenie i spanie staje się mało ważne. Na koniec przyzwyczajenia ludzkie zaczynają ją denerwować, co znajduje upust w przerażającym szale, który pożera ofiarę całkowicie.

Więc, jak nabawić się cyberpsychozy?"

CP 2020

Powyższy cytat, zaczerpnięty z podręcznika do cyberpunka, porusza bardzo ważną kwestię. Kwestię, której istnienia jesteśmy świadomi, jednak której nie wykorzystujemy w pełni w naszych przygodach. Zastanówcie się przez chwilę jakie to by było uczucie mieć przykładowo całą rękę wykonaną z metalu i plastiku? W dzisiejszych czasach ofiary niektórych niewesołych wypadków, którym udało się zebrać niebotyczną kwotę potrzebną na nowoczesną protezę mają zimną świadomość, że tak naprawdę nie mają ręki. Nie są przeświadczeni, że teraz 'jestem szczęśiliwymi posiadaczem protezy i wszystko jest ok'. Takie wydarzenia mają gruntowne odbicie w ludzkiej psychice. Bardzo widoczne.
Natomiast mentalność mieszkańca cyberpunkowych klimatów jest zgoła innej natury. Tutaj zastąpienie sobie ręki ultranowoczesną protezą, która na dobrą sprawę lepiej spełnia swoją rolę niż ludzki oryginał jest jak najbardziej pozytywnym zjawiskiem. Zauważcie tą różnicę w ludzkiej mentalnośći.
W artku o chorobach przyszłości wspomniałem coś niecoś w tę deseń, ale specjalnie zostawiłem ten problem tylko ogólnie zarysowany, gdyż wydaje mi się że wart jest by go nieco szerzej przedstawić. Mimo że bezpośrednio dotyka on kwestii chorób to jednak w klimatach w jakich się obracamy nabiera szczególnie dużego znaczenia.
Po pierwsze fakt, że organizm nieciekawie może reagować na obecność obcych elementów nie będąych jego własnym wytworem tj. 'wszczepów' to jedna strona medalu. Drugą jest kwestia ludzkiej mentalności i psychiki. O ile organizm albo przyjmie implant albo nie to z ludzką myślą jest zgoła inna sprawa. No bo jak zdrowo myślący, rozsądny człowiek może widzieć kwestię zamiany sporej ilości elementów własnego ciała na kawałki blachy, plastiku, kabli i organicznej tkanki? Sama myśl dla nas dzisiaj jest odstraszająca. W cyberpunku to norma. Więc jak wam się wydaje? - jaka jest ludzkość 2020 roku? Coś jest tam naprawdę nie tak, nieprawdaż? Cyberpsychoza jest wrzechobecna i stanowi problem na skalę światową, którą porównać można do najgroźniejszych w historii epidemii najgorszych chorób. Niebezpiecznie spora część ludzi pragnie wszczepów - chcą zamienić elementy swojego ciała na sztuczne. Niektórzy są nawet tym ogarnięci bez reszty i stanowi to dla nich cel życia. GET PSYCHO.
Oczywiście jednak nie wszyscy są tacy. Istnieje zawsze wyjątek od reguły tak więc i tutaj nadal możemy spotkać mnóstwo ludzi 'czystych', którzy są pozbawieni jakichkolwiek modyfikacji. Pojawia się w więc w tym momencie motyw obecny w wielu grach fabularnych, a mianowicie - konflikt wewnętrzny.
W wampierzu mamy człowieczeństwo i bestię, a w cyberze człowieczeństwo i cyborgizację. A co się tak właściwie zaczyna dziać, kiedy człowiek przestaje być człowiekiem? Kiedy zamienia kolejne fragmenty własnego ciała na sztuczne wytwory ludzkich rąk? Kiedy kawałek po kawałku jego psychika zaczyna pękać pod wpływem myśli o utracie człowieczestwa? Trudno powiedzieć. Możemy na ten temat tylko spekulować, jednak pewne jest to że coś się dzieje na pewno. Podręcznik do CP 2020 rozwiązuje to patentem cechy odpowiedzialnej za mentalność, psychikę itp. Za każdym razem, kiedy montujemy sobie jakiś wszczep obniża nam się poziom cechy. Im mniejsza jej wartość tym nasze zachowanie zaczyna przestawać być postrzegane jako 'normalne'. Stajemy się coraz bardziej zimni, bezduszni i szaleni, nasza cyberpsychoza postępuje. Najpierw zaczynamy się odcinać od ludzi na rzecz maszyn, czyli albo zamykamy się w cyberprzestrzeni, albo pośród androidów, robotów etc. Wkrótce potem zaczynamy ignorować bliskie nam osoby - rodzinę, przyjaciół, kochanków. Spanie i jedzenie zaczyna być coraz mniej istotne. Na końcu nasze reakcje z ludzkim światem zaczynają stawać się coraz bardziej irytujące i zaczynamy tracić zmysły do reszty. Najgorsze ludzkie instynkty wychodzą na jaw i tracimy nad sobą kontrolę. Stajemy się zimnym, szalonym kawałkiem blachy, która tylko pozornie jest jeszcze człowiekiem.
Brzmi nieciekawie. Ale brzmi też prawdopodobnie i według mnie pokrywa się z tym, co mogłoby się faktycznie z nami stać w podobnej sytuacji. A jak to się ma w realiach gier fabularnych? Co prawda kwestia nie jest obecnie przedstawiona do końca w analogii jak w wampierzu i cała idea wewnętrznej walki między człowiekiem a cyborgizacją jest zaledwie otoczką to jednak istnieje i należy ją w naszych przygodach brać pod uwagę. Jak bardzo, to zależy od nas i od tego jaki model rozgrywki preferujemy. Bo w sumie jakby nie patrzeć takie podejście 'ala drama' do tematu konfliktu wewnętrznego w cyberze też brzmi całkiem miodzio i daje na tyle wielkie pole do popisu, solidnie ugruntowane przez gry właśnie pokroju wampierza, że naprawdę warto sprawie się bliżej przyjżeć. Nie musicie od razu robić z tego motywu przewodniego w waszych przygodach, ale warto by było napokmnąć graczom, że od teraz o wiele większą wagę będziesz przywiązywał do odgrywania topiku walki wewnętrznej. Jeżeli ów fakt zaakceptują pozytywnie to całkiem możliwe, że postacie przez nich odgrywane przejdą znaczącą i widocznie zauważalną metamorfozę. W ten sposób wasze sesje mogą nabrać zupełnie nowego wymiaru i stać się trochę 'głębsze' w całą tą klimatyczną otoczkę.
Taką modyfikację należy jednak bardzo uważnie dobrać do tego z jaką drużyną grasz, bo mimo że sam pomysł jest więcej niż dobry i może zapewnić wiele godzin pasjonujących fabularnych przeżyć to jednak może pozostać niezaakceptowany przez twoich graczy, gdyż oni już dawno pogrążyli się w cyberpsychozie...


psyched
Corwin.
komentarz[8] |

Komentarze do "Kiedy człowiek przestaje być człowiekiem."



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.


© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Corwin Visual
Engine by Khazis Khull based on jPortal
Polecamy: przeglądarke Firefox. wlepa.pl

Wykryto nieautoryzowany dostęp!!!

   Sonda
   Jak oceniasz nowe teksty w tym serwisie?
Świetne
Bardzo Dobre
Dobre
Przyzwoite
Słabe
Bardzo Słabe
Musisz być zalogowany aby móc głosować.

   Top 10
   Narkotyki i s...
   Karabin snajp...
   Implanty.
   Kodeks Honoro...
   Halucynogenne
   Karabin snajp...
   Karabin snajp...
   Kiedy człowie...
   BMW FX
   Karabin maszy...

   ShoutBox
Strona wygenerowana w 0.014472 sek. pg: